Sosiaalipedagogiikan päivät 2024

Aika: 14. - 15.3.2024

Paikka: Espoo, Laurea-ammattikorkeakoulu, Leppävaaran kampus, Vanha maantie 9

Pääpuhuja: Dr. Sara Habibi, United Nations Institute for Training and Research (UNITAR)

Järjestäjät: Suomen sosiaalipedagoginen seura ry, Rauhankasvatusinstituutti, Laurea-ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Metropolia Ammattikorkeakoulu

Teema: Rauhanpedagogiikkaa konfliktien maailmassa

Sota on tullut lähelle. Vielä joitakin vuosia sitten Suomessa oli mahdollista tuntea elävänsä sodattomassa maailmassa, vaikka monilla alueilla oli jatkuvasti käynnissä päättymättömiä aseellisia konflikteja. Ne unohtuivat, koska ne eivät enää ylittäneet länsimaisten medioiden uutiskynnystä. Olimme tottuneet ja turtuneet niihin.

Venäjän hyökkäys Ukrainaan helmikuussa 2022 horjutti monien meistä rauhan ja turvallisuuden tunnetta perustavanlaatuisesti. Sota tuli jälleen Eurooppaan ja sen kauheudet medioiden välityksellä koteihimme. Sotaa pakenevat ihmiset etsivät turvaa ja apua meidänkin keskellämme.

Suuren sodan uhka on nykypäivän todellisuutta, ei vain historian oppituntien sisältöä. Tuntuu, että maailma on lähestymässä vaarallista räjähdyspistettä. Uusia konflikteja alkaa ja sotia syttyy eri puolilla. Maailma tarvitsee kipeästi rauhan edistäjiä.

Rauhanpedagogiikka on kasvatusta, joka pyrkii edistämään valmiuksia rauhanomaiseen yhteiselämään, kykyä ja halua konfliktien ratkomiseen ilman väkivaltaa ja sitoutumista yhteistyöhön paremman maailman rakentamiseksi. Rauhankasvatus on ollut osa sosiaalipedagogiikkaa erityisesti espanjan- ja portugalinkielisissä maissa jo pitkään. Me näemme sen tärkeänä osana sosiaalipedagogiikan tehtävää myös suomalaisessa yhteiskunnassa. Tarvitsemme rauhanpedagogiikkaa kaikkialla: varhaiskasvatuksessa, kouluissa, ammatillisessa koulutuksessa, korkeakoulutuksen organisaatioissa, vapaassa sivistystyössä, nuorisotyössä, maahanmuuttajatyössä, lastensuojelun sijaishuollossa, vankiloissa, ikääntyneiden hoivakodeissa - kaikkialla, missä sosiaalipedagogit toimivat, ja sielläkin, missä he eivät vielä toimi. Meidän tehtävämme kasvattajina on rakentaa rauhan siltoja konfliktien maailmassa.

Yleistä Sosiaalipedagogiikan päivistä

Seura järjestää vuosittain valtakunnalliset Sosiaalipedagogiikan päivät yhdessä sosiaalipedagogiikan alan koulutusta tarjoavien korkeakoulujen kanssa. Päivien tavoitteena on tarjota alan toimijoille mahdollisuuksia perehtyä sosiaalipedagogisesti kiinnostaviin ja ajankohtaisiin teemoihin teorian, tutkimustiedon ja käytännön kokemusten näkökulmista. Päivät toimivat kohtaamispaikkoina alan kouluttajille, tutkijoille, käytännön työntekijöille ja opiskelijoille.