Sosiaalipedagogiikan opinnäytetyöpalkinto 2023 yhteiskuntatieteiden maisteri Saija Saloselle

13.4.2023

Suomen sosiaalipedagoginen seura jakoi yhdeksännen kerran sosiaalipedagogiikan opinnäytepalkinnon Jyväskylässä järjestetyillä Sosiaalipedagogiikan päivillä perjantaina 17.3.2023. Palkinto myönnetään sosiaalipedagogiikkaa ansiokkaasti esiintuovalle ja kehittävälle opinnäytteelle, vuorovuosina pro gradu -tutkielmalle ja amk-perustutkinnon/ylemmän amk-tutkinnon opinnäytteelle.

Tänä vuonna palkinnon sai Saija Salosen pro gradu -tutkielma Inklusiivinen mediakasvatus sosiaalipedagogiikan käytännöissä, joka on tehty Tampereen yliopiston informaatioteknologian ja viestinnän tiedekunnan englanninkielisessä maisteriohjelmassa, Master Programme in Digital Literacy Education.

Tuomareina toimivat Voitto Kuosmanen ja Raija Väisänen. Tuomarit kirjoittivat arvioinnissaan näin:

"Saija Salosen tutkimuksen kohteena on erittäin ajankohtainen, mutta sosiaalipedagogisesta näkökulmasta vähän tutkittu aihealue eli miten inklusiivinen mediakasvatus toteutuu haastavassa elämäntilanteessa olevien aikuisten mediatoiminnassa. Tutkimusasetelma on selkeä ja tutkimusprosessiin liittyvät valinnat on perusteltu hyvin. Työllä on selkeästi jäsennelty rakenne.

Tutkitussa toiminnassa on tuotettu konkreettisia sovelluksia: videoita, radio-ohjelmia ja omaa lehteä. Tulokset ovat merkittäviä. Ne osoittavat, että esimerkiksi digiluku- ja vuorovaikutustaidot ovat kehittyneet toiminnan aikana. Käsitteellis-teoreettinen taustoitus muodostaa vahvan perustan tulosten pohjalta käytävälle keskustelulle ja inklusiivisen mediakasvatuksen mallin kehittämiselle sosiaalipedagogiseen toimintaan. Myös jatkotutkimusaiheita on esitetty. Eettinen tietoisuus aiheen merkitsevyydestä heijastuu läpi työn."

Ehdolla opinnäytepalkinnon saajaksi olivat myös seuraavat työt:

• Ahola Paula: Me halutaan sanoo, et nyt on pakko – nuoret ilmastoaktiivisina kansalaistoimijoina. Itä-Suomen yliopisto, 2021.
  • Hällström Lotta-Elina: Restoratiivisen pedagogiikan näkökulma kiusaamisväkivallan ehkäisyyn. Itä-Suomen yliopisto, 2022.
  • Kinnunen Iina-Maija: Dialogisen filosofian luontoulottuvuus. Itä-Suomen yliopisto, 2021.
  • Mäkelä Essi: Elinikäisen oppimisen representaatiot, hiljaisuudet ja subjektit Euroopan unionin poliittisissa asiakirjoissa. Helsingin yliopisto, 2021.
  • Määttä Aino-Maija (nyk. Klasila Aino-Maija): Maahanmuuttajien ohjaus vapaassa sivistystyössä. Sosiaalipedagogisen työotteen käsite ohjauksen jäsentäjänä. Itä-Suomen yliopisto, 2021.
  • Santamäki Heta: Nuorten osallisuus kuntakansalaisina ja osallistuminen päätöksentekoon. Itä-Suomen yliopisto, 2022.
  • Tähkä Inka “Everywhere you get these models of what you should be like.” Men, masculinities, and mental health (“Joka puolelta annetaan malleja millainen sinun kuuluisi olla”. Miehet, maskuliinisuudet ja mielenterveys. Helsingin yliopisto, 2022.

Tuomarit pitivät kaikkia kahdeksaa palkintoehdokastyötä laadukkaina sekä töinä, joiden myötä sosiaalipedagogiikan teoriaa ja/tai käytäntöä sekä hyödyntämismahdollisuuksia avataan kiinnostavalla tavalla.

Palkittu työ on luettavissa: Salonen, Saija 2021. Inklusiivvinen mediakasvatus sosiaalipedagogiikan käytännöissä (linkki avautuu uuteen ikkunaan)

Ensi vuoden opinnäytepalkinto jaetaan keväällä 2024 järjestettävillä Sosiaalipedagogiikan päivillä. Silloin vuorossa ovat ammattikorkeakoulun opinnäytetyöt. Palkintoehdokkaiksi voi esittää vuosien 2022 ja 2023 aikana hyväksyttyjä opinnäytetöitä. Palkittavan työn teemaa ei ole rajattu, mutta sen tulee olla lähestymistavaltaan sosiaalipedagoginen, eli:

• työssä tarkastellaan jotakin sosiaalipedagogisesti merkittävää ilmiötä
  • se liittyy selkeästi sosiaalipedagogiseen keskusteluun tai
  • se tuo esiin sosiaalipedagogiikan teoriaa ja/tai käytäntöä kiinnostavalla ja uusia hyödyntämismahdollisuuksia avaavalla tavalla.

Elina Nivala
puheenjohtaja, Suomen sosiaalipedagoginen seura ry