Sosiaalipedagogiikan opinnäytetyöpalkinto 2024 yhteisöpedagogi (YAMK) Tea Veijalaiselle

15.3.2024

Suomen sosiaalipedagoginen seura jakoi kymmenennen kerran sosiaalipedagogiikan opinnäytepalkinnon Espoossa järjestetyillä Sosiaalipedagogiikan päivillä perjantaina 15.3.2024. Palkinto myönnetään sosiaalipedagogiikkaa ansiokkaasti esiintuovalle ja kehittävälle opinnäytteelle, vuorovuosina pro gradu -tutkielmalle ja alemman tai ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnäytteelle.

Tänä vuonna palkinnon sai Tea Veijalaisen opinnäytetyö Ohjausta tulevaisuuden työhön. Osaamisidentiteetin ja täsmätyökyvyn merkitys muuttuvassa työelämässä. Työ on tehty Humanistisen ammattikorkeakoulun yhteisöpedagogi (ylempi AMK) -tutkinnossa vuonna 2023.

Opinnäytetyöpalkinnon tuomariston muodostivat alan ansioituneet pitkän linjan toimijat Aino Hannula ja Voitto Kuosmanen. Tuomarit kirjoittivat arvioinnissaan näin:

”Opinnäytetyö osallistuu hyvin sosiaalipedagogisen taistelevan tutkimuksen traditioon. Se antaa toimijoille äänen, se nostaa keskusteluun ihmisen osallisuuden, jossa tärkeää on oikeus tehdä työtä. Tekijä totesi, että työ ei ole pelkästään työtä, vaan työ edistää hyvinvointia ja elämänlaatua, terveyttä ja taloudellista riippumattomuutta, mutta se antaa myös tunteen osallistumisesta.”

Kunniamaininta sosionomi (AMK) Annu Hannulabackan ja Hanna Korhosen työlle

Opinnäytepalkintotuomaristo palkitsi kunniamaininnalla Annu Hannulabackan ja Hanna Korhosen sosionomi (AMK) -tutkinnon opinnäytetyön Luova ryhmätoiminta ja mielenterveystoipujien osallisuuden kokemukset. Työ on tehty Metropolia ammattikorkeakoulun sosionomi (AMK) -tutkinnossa vuonna 2023.

Tuomaristo kuvasi työtä muun muassa seuraavasti:

”Opinnäytetyö on hyvin toteutettu tapaustutkimus, jonka tuloksia voidaan hyödyntää myös muualla toiminnassa mielenterveystoipujien kanssa.”

Ehdolla seitsemän opinnäytetyötä kuudesta ammattikorkeakoulusta

Tuomarit pitivät kaikkia seitsemää palkintoehdokastyötä erinomaisina ja innostavina. Jokainen työ toi eri tavoin näkyville tämän hetken sosiaalipedagogista toimintaa ja sen ydinajatuksia: yhteisöjen ja yksilön vuorovaikutusta, osallisuutta ja toimijuutta, oman paikan löytämistä sekä yhteisö- ja yhteiskuntasuhteisiin liittyviä haasteita ja toimintaa hyvinvoinnin edistämiseksi.

Veijalaisen sekä Hannulabackan ja Korhosen töiden lisäksi ehdolla opinnäytepalkinnon saajaksi olivat myös seuraavat työt:

o   Lahtinen, Tiina & Stålhammar, Katariina: MIKÄ SOSIAALIPEDAGOGIIKKA? Kirjallisuuskatsaus sosiaalipedagogisesta osaamisesta varhaiskasvatuksessa. HAMK.

o   Lattu, Johanna & Moisio, Heikki: Empatia sosiaalialalla. Empaattisen itsen löytämisen harjoitus ammatillisen empatian kehittämiseksi. TAMK.

o   Näsi, Saara-Maria: Merkitykselliset elementit haittojen vähentämiseen perustuvassa vertaistukiryhmässä kannabista käyttäville nuorille.  XAMK.

o   Parviainen Sanna & Vauhkonen Aino: ”Jos ei ole vuorovaikutusta, ei tapahdu asioita…” Kokemuksia draamaryhmästä. XAMK.

o   Pentti Mari: Sosiaalipedagoginen työote varhaiskasvatuksessa. – Vinkkivihko varhaiskasvattajille. SAMK.

Sosiaalipedagogiikan opinnäytetyöpalkinto 2024 -työ on luettavissa: Veijalainen, Tea 2023. Ohjausta tulevaisuuden työhön: osaamisidentiteetin ja täsmätyökyvyn merkitys muuttuvassa työelämässä - Theseus

Kunniamaininnan saanut työ on luettavissa: Hannulabacka, Annu & Korhonen, Hanna 2023. Luova ryhmätoiminta ja mielenterveystoipujien osallisuuden kokemukset: Taiteen Sulattamon kävijöiden ryhmähaastattelu - Theseus

Sosiaalipedagogiikan päivät 2024 järjestettiin Laurean Leppävaaran kampuksella. Päivien järjestäjinä toimivat Suomen sosiaalipedagoginen seura ry, Rauhankasvatusinstituutti, Laurea-ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu ja Metropolia Ammattikorkeakoulu.

Erja Anttonen
varapuheenjohtaja, Suomen sosiaalipedagoginen seura ry
erja.anttonen(at)gmail.com

Tea Veijalainen, palkitun opinnäytetyön tekijä