Tutkimustyöryhmät
Päivien tutkimustyöryhmissä osallistujat esittelevät ajankohtaista sosiaalipedagogista tutkimusta ja keskustelevat siitä. Esitelmät käsittelevät jo valmistuneita, työn alla olevia ja vasta suunnitelmavaiheessa olevia tutkimuksia. Kyse ei siis ole luennoista, vaan työryhmät ovat mahdollisuus tutkijoille kertoa tutkimusideoistaan ja kiinnostavista havainnoistaan, tuoda keskusteluun itseään pohdituttavia kysymyksiä sosiaalipedagogisesta tutkimuksesta tai tutkimuksen tekemisestä ylipäätään sekä esitellä alustaviakin tutkimustuloksiaan. Esitykset ovat lyhyitä, koska keskusteleminen esitysten pohjalta on yhtä oleellinen osa työryhmien toimintaa kuin itse esitykset.
Torstai 10.4. klo 16.00–17.30
Katso torstain esitysten abstraktit täältä.
Työryhmä 1: Ruumiillinen unelmointi ja feministinen kuvittelu (H1-24)
pj. Sanna Ryynänen
- PERUUNTUNUT Annamarika Väekäs: Ruumiillinen unelmointi pedagogiikassa
- Aino-Kaisa Koistinen ja Pilvi Porkola: Feministinen kuvittelu ja taiteilijapedagogiikka
Työryhmä 2: Työ ja työllistyminen sosiaalipedagogisina kysymyksinä (H1-26)
pj. Mirka Isopahkala
- Aleksi Isokoski: Työllisyyspalveluiden viranomaisten näkemyksiä maahanmuuttaneiden työllistymisen tukemisesta
- Ninni Juntunen: Työmarkkinakansalaisuus mediassa
Työryhmä 3: Arvokkuuden, merkityksellisyyden ja tulevaisuudenuskon ulottuvuudet (H1-23)
pj. Maija Jones
- Annukka Tapani: Arvokkuuden ja merkityksellisyyden kokemukset hyvän elämän perustana
- Laura Sirviö: Sijoitettuna olleiden nuorten tulevaisuudenusko
Työryhmä 4: Non-formaalin kestävyyskasvatuksen ja nuorisotyön haasteet ja mahdollisuudet (H1-25)
pj. Eeva Mäntylä
- Tiia Kontkanen: Non-formaalin kestävyyskasvatuksen mahdollisuudet ja esteet
- Anne Huotari: 2020-luvun nuorisotyön missio, eetos ja professio nuorten sanoittamana
Perjantai 11.4. klo 10.00–12.00
Katso perjantain esitysten abstraktit täältä.
Työryhmä 5: Liike, kehollisuus, kosketus (H1-03)
pj. Erja Anttonen
- Katja Hiltunen: Liike ja materia yläkoulun oppilaiden arjessa
- Pauli Rauramo & Susanna Tervaniemi: “Kosketus itsessään kaiketi arvoton?” – Sosiaalialan ammattilaisten käsityksiä kosketuksesta vuorovaikutteisena suhdetyönä
- Nella Turkki: Juurtuen yhteiseen maaperään – tanssi yhteyden praktiikkana
Työryhmä 6: Transformatiivinen oppiminen ekokriisin aikana (H1-23)
pj. Elina Nivala
- Taina de Carvalho: Beyond theory. Arts-based practices and cultural ethos for transformative eco-social learning
- Paula Ahola: “Nyt, nyt, nyt!” – nuorten toimijuus, ekokriisi ja tiivistyvä aika
- Markku Kinnunen: Systeeminen ja transformatiivinen oppiminen
Työryhmä 7: Dialogi ja hiljaisuus yhteiskunnallisten aiheiden käsittelyssä (H1-24)
pj. Veera Korhonen
- Riikka Suhonen: Hiljaisuuksia ja avautumisia dialogiseen suhteeseen: opiskelijoiden kokemuksia yhteiskunnallisten aiheiden käsittelystä ammatillisessa koulutuksessa
- Liisa Lumijärvi: Dialogisten kokemusmaisemien yhdessä eläminen varhaiskasvatuksessa
- Maija Jones: Dialogi valkoisissa tiloissa. Nuorten neuvottelut subjektipositioista rasismia käsittelevissä pedagogisissa keskusteluissa
Työryhmä 8: Toisintekeminen ja toisintietäminen (H1-25)
pj. Saija Salonen
- Venla Järvensivu: Omaan tahtiin vai taipuen? Keholliset toistot valkonormatiivisuutta tuottamassa ja purkamassa
- Heta Mulari: Osallistuvan etnografian kehollisuus sirkustutkimuksessa
- Sanna Ryynänen: Nykynukketeatteri toisin katsomisen ja toisin tekemisen virittäjänä