Sosiaalipedagoginen aikakauskirja sai uuden päätoimittajakunnan
7.9.2022
Sosiaalipedagogisen aikakauskirjan päätoimittajana aloitti syyskuun alussa FT Sanna Ryynänen, joka työskentelee sosiaalipedagogiikan yliopistonlehtorina Itä-Suomen yliopistossa. Ryynänen seuraa päätoimittajan tehtävässä professori Juha Hämäläistä, joka toimi päätoimittajana Sosiaalipedagogisen aikakauskirjan perustamisesta eli vuodesta 2000 lähtien. Uusi päätoimittaja nimettiin tehtävään kaksivuotiskaudeksi, jota yhteisellä sopimuksella voidaan jatkaa toiset kaksi vuotta. Ryynänen on toiminut lehden apulaispäätoimittajana vuodesta 2013 lähtien. Omassa tutkimuksessaan hän on keskittynyt yhteiskunnan marginaaleihin ja marginalisoiviin rakenteisiin sekä esittäviin taiteisiin yhteiskunnallisena toimintana. Päätoimittajana hän aikoo pyrkiä laventamaan lehden kirjoittaja- ja lukijakuntaa uusille alueille esimerkiksi taiteen kentillä, vahvistaen siten osaltaan sosiaalipedagogiikan asemaa Suomessa.
Päätoimittajan lisäksi Suomen sosiaalipedagogisen seuran hallitus valitsi kesällä aikakauskirjalle uuden apulaispäätoimittajan, FT, sosiaalipedagogiikan dosentti Raisa Fosterin. Foster on tutkija ja taiteilija, joka tutkii ajankohtaisia sosiaalisia ja ekologisia kysymyksiä esimerkiksi tanssin, videotaiteen ja piirtämisen keinoin. Tällä hetkellä hän työskentelee tutkijana Itä-Suomen yliopistossa. Hänellä on myös tanssipedagogiikan dosentuuri Taideyliopistossa. Hän on kuulunut Sosiaalipedagogisen aikakauskirjan toimituskuntaan vuodesta 2019 lähtien ja toimi sitä ennen aktiivisesti lehden vertaisarvioijana. Omissa julkaisuissaan hän on käsitellyt muun muassa taidekasvatuksen, pedagogisen tunnustuksen ja ekososiaalisen oikeudenmukaisuuden teemoja.
Lisäksi Suomen sosiaalipedagogisen seuran hallitus päätti kokouksessaan jatkaa lehdessä jo useamman vuoden ajan apulaispäätoimittajana toimineen KT Eija Raatikaisen tehtävää toisena apulaispäätoimittajana. Raatikainen työskentelee yliopettajana Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja tuo näin lehden toimittamis- ja kehittämistyöhön mukaan ammattikorkeakoulujen näkökulmaa. Tämä on sosiaalipedagogiikan alan julkaisussa erityisen merkittävää, sillä teorian ja käytännön yhteyden kehittäminen kuuluu alan ytimeen. Sosiaalipedagogisen tutkimuksen tärkeänä tehtävänä on paitsi tunnistaa ongelmia ja muutoksen tarpeita myös kehittää käytännön toiminnan kautta niihin vastauksia ja saada aikaan muutosta. Raatikaisella on laajasti kokemusta kansallisista ja kansainvälisistä hankkeista, joissa tiedontuotanto ja käytäntöjen kehittäminen yhdistyvät. Hänen kiinnostuksenkohteitaan ovat erityisesti sosiaalisen hyvinvoinnin, empatian, luottamuksen ja tunteiden teemat ja niihin liittyvä kehittämis- ja tutkimustyö.
Sosiaalipedagoginen aikakauskirja on alan ainut säännöllisesti ilmestyvä, suomenkielinen tieteellinen julkaisu. Se on vapaasti luettavissa verkossa osoitteessa https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka. Aikakauskirjaa on julkaistu vuodesta 2000 lähtien, ja julkaisun artikkelit ovat olleet vertaisarvioituja vuodesta 2012. Aikakauskirjalla on Suomen tieteellisten seurain valtuuskunnan vertaisarviointitunnus ja Julkaisufoorumi-luokituksessa (Jufo) se on tasolla 1.
Lisätietoa
- Sosiaalipedagogisesta aikakauskirjasta https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka
- päätoimittajakunnan valinnasta seuran puheenjohtaja Elina Nivalalta (elina[at]nivala.net)