Pedagogitapaaminen 2024

Teemana: Pedagoginen rakkaus

”Jotta voisimme todella rakastaa, meidän on opittava yhdistelemään erilaisia tuntemuksia – huolenpitoa, kiintymystä, arvostusta, kunnioitusta, sitoutumista ja luottamusta sekä rehellistä ja avointa keskustelua." (bell hooks, 1999, oma suomennos)

Tervetuloa mukaan keskustelemaan ja oppimaan Pedagogitapaamiseen marraskuussa. Tapaamisen tavoitteena on pohtia, mitä pedagoginen rakkaus on ja miten rakkaus näkyy pedagogin työssä. Luvassa on mielenkiintoisia puheenvuoroja sekä aikaa tutustumiseen ja yhdessä pohdiskeluun.

Tilaisuuden järjestää Suomen sosiaalipedagoginen seura ry ja asiantuntijatahona mukana on Sukupuolentutkimuksen verkosto Hilma.

 

Ohjelma

12.00 Avaus

  • Elina Nivala, puheenjohtaja, Suomen Sosiaalipedagoginen seura 
  • Leena-Maija Rossi, puheenjohtaja, Sukupuolentutkimuksen verkosto Hilma 
  • Erja Anttonen, varapuheenjohtaja, Suomen Sosiaalipedagoginen seura 

12.15 Alustus: Intersektionaalisesta feministisestä pedagogiikasta ja kasvatuksellisestä rakkaudesta

  • Aino-Maija Elonheimo, Suunnittelija, Sukupuolentutkimuksen verkosto Hilma
    • Aiska E on pohtinut feminististä pedagogiikkaa työkseen ja huvikseen jo viidellä vuosikymmenellä, ja tarkastelee tässä esityksessä yhtäältä pitkiä linjoja - feministisen pedagogiikan genealogiaa - ja toisaalta kohtaamisia. Mitä intersektionaalisuus voisi opettaa pedagogiselle rakkaudelle ja päinvastoin?
  • Keskustelu

13.15 Iltapäiväkahvi ja -tee

13.45 Paneeli, vetäjänä Maija Jones, väitöskirjatutkija, Helsingin yliopisto

  • Maarit Forde, sosiaali- ja kulttuuriantropologian yliopistonlehtori & dosentti, Helsingin Yliopisto 
  • Tatu Tossavainen, järjestöjohtaja, Nuorten Palvelu ry 

14.30 Työryhmätyöskentely

15.40 Yhteenveto

16.00 Tilaisuus päättyy

 

Ilmoittautuminen

Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille kiinnostuneille. Mukaan mahtuu 50 ensin ilmoittautunutta. Järjestäjä tarjoaa iltapäiväkahvin ja -teen.

Ilmoittaudu tilaisuuteen viimeistään pe 8.11. alla olevalla lomakkeella.

 

Puhujien ajatuksia rakkaudesta: Miten rakkaus näkyy työssäsi?

 

Aino-Maija Elonheimo: 

Pedagoginen rakkaus omassa feministisen opettajan ja suunnittelijan työssä merkitsee kohtaamisten mahdollistamista, vieraanvaraisuutta, vastavuoroisuutta, erilaisuuden arvostamista, jokaisen ainutlaatuisuuden kunnioittamista ja sitoutumista yhteiseen hyvään. 

 

Maarit Forde: 

Ajattelen pedagogista rakkautta omassa työssäni kolmella toisiinsa liittyvällä tavalla.  

  1. Rakkaus antaa pohjan sellaisille pedagogisille suhteille, joita bell hooks on kuvannut "voimaannuttaviksi", "vapauttaviksi" ja "sitoutuneiksi" ja joita ohjaa aivojen lisäksi sielu ja sydän. 
  2. Rakkaus on poliittinen affekti ja sen motivoimana voi pyrkiä sellaisiin pedagogisiin valintoihin, jotka eivät uusinna sortavia valtasuhteita ja rakenteita. Feministinen ja dekolonisoiva pedagoginen ote ovat esimerkkiä tällaisesta rakkaudesta.
  3. James Baldwin on kirjoittanut rakkaudesta ja rakastumisesta muutosvoimana, joka saa meidät näkemään itsemme ja maailman uudessa valossa. Vaikka pedagogista rakkautta harvoin yhdistetään romanttiseen rakkauteen tai eroottisuuteen, Baldwinin avulla voi miettiä vaikkapa väitöskirjan ohjausta tai luentokeskusteluja. Ajatusten ja tutkijan mielikuvituksen kehittäminen yhdessä voi olla affektiivinen prosessi, joka rakastumisen tavoin avaa uusia, ennakoimattomia näkymiä ja mahdollisuuksia. 

Tatu Tossavainen: 

Rakkaus näkyy työssäni sitoutumisena. Sitoutumisena yhteisönä jakamiemme arvojen todeksi tekemiseen omassa toiminnassani. Sitoutumisena auttaa kykyjeni ja keskeneräisyyksieni sallimissa rajoissa työntekijöitämme onnistumaan omassa tehtävässään. Sitoutumisena haavoittuvassa asemassa olevien nuorten asialle. Silloinkin kun se on vaikeaa ja joutuu asettamaan itsensä haavoittuvaiseen asemaan. 

 

Ilmoittaudu:

 

Lisätietoja tapahtumasta: Maija Jones, maija.jones@helsinki.fi

Jos tapahtuma tulee täyteen ja haluat ilmoittautua varasijalle, ota yhteyttä Maijaan, maija.jones@helsinki.fi