Blogi: Aikuisten osallistava mediatoiminta vahvistaa kansalaistaitoja
24.9.2025
Saija Salonen kertoo blogissaan, kuinka osallistava mediatoiminta tarjoaa turvallisen tilan, jossa aikuiset voivat harjoitella ilmaisua, yhteistyötä ja kriittistä medialukutaitoa. Yhdessä tekeminen tukee oppimista ja vahvistaa toimijuutta mediayhteiskunnassa.
Aikuisten osallistava mediatoiminta vahvistaa kansalaistaitoja
Mediakasvatus kohdennetaan useimmiten lapsiin ja nuoriin, mutta mediakentän jatkuva muutos edellyttää elinikäistä oppimista myös aikuisilta. Tarvitaan tiloja ja mahdollisuuksia, joissa aikuiset voivat oppia, ilmaista itseään ja osallistua yhteiskunnalliseen vuoropuheluun median kautta.

Sosiaalipedagoginen inklusiivinen mediatoiminta yhdistää osallistumisen, oppimisen ja yhteisöllisyyden. Mediatoiminnan ohjaajan ei tarvitse olla median ammattilainen, vaan avoin keskustelu, yhdessä tutkiminen, opettelu ja tekeminen vahvistavat niin osallistujien kuin ohjaajankin mediataitoja.
Mediatoiminta ei ole pelkästään teknisten taitojen ja sisällöntuotannon kehittämistä, vaan prosessi, jossa osallistujat löytävät oman äänensä ja harjoittelevat aktiivista toimijuutta mediayhteiskunnassa.
Yhdessä tekemistä ja kriittistä medialukutaitoa
Yhä suurempi osa vuorovaikutuksesta tapahtuu digitaalisilla alustoilla. Sosiaaliset suhteet, tiedon jakaminen ja vaikuttaminen vaativat uusia valmiuksia: esiintymistä, tarinankerrontaa, projektityöskentelyä, teknisiä ja vuorovaikutustaitoja. Kun osallistujat tuottavat omia sisältöjä, he vaikuttavat siihen, millaisia tarinoita heidän yhteisöistään kerrotaan. Osallistujat voivat tuoda esiin näkökulmia, jotka muuten jäisivät piiloon.
Osallistava mediatoiminta tarkoittaa oikeiden tuotantojen tekemistä yhdessä toimitustiiminä. Tuotantoja suunnitellaan ja aikataulutetaan yhdessä. Projekteissa tarvittavat roolit jaetaan tiimin kesken, jolloin voi kokeilla erilaisia tehtäviä ja niiden rooleja konkreettisesti. Tuotantoja työstettäessä osallistuja käyttää luovuuttaan ja ratkoo ilmaisullisia pulmia. Valmiit podcastit, videot tai blogit julkaistaan yleisölle. Palaute vahvistaa kokemusta oman toiminnan merkityksestä ja vaikuttavuudesta.
Identiteetti, yhteisö ja osallisuus
Identiteetti rakentuu vuorovaikutuksessa sekä hyödyntäen niitä aineksia, joita ympäristöstä on saatavilla. Media ei vain heijasta todellisuutta, vaan aktiivisesti tuottaa ja muokkaa sitä. Käsityksemme maailmasta muotoutuu sen mukaan, mitä siitä saamme kuulla, nähdä ja kokea. Mediaesitykset ja niiden näkökulmat ovat identiteetin rakennuspaloja, laajempi valikoima representaatioita mahdollistaa moninaisemman ihmiskuvan muodostumista.
Aikuisten mediatoiminta lisää osallistujien ymmärrystä siitä, miten media toimii ja miten tietoa tuotetaan. Lähdekritiikki ja sisältöjen arviointitaidot ovat mediayhteiskunnan kansalaistaitoja. Kyky tuottaa mediaesityksiä ja siten jakaa näkemyksiään on keino osallistua kollektiivisten käsitysten muodostamiseen. Mahdollisuus ilmaista itseään merkityksellisessä yhteydessä tekee kokemuksista näkyviä ja vahvistaa yhteyttä muihin.
Medialukutaitoinen ihminen rakentaa viestinsä hyödyntäen monipuolisia media- ja ilmaisutekniikoita. Esityksissään hän ilmaisee ajatteluaan, valitsee näkökulmansa ja tarvittaessa tuo esiin uusia yhteiskunnallisia havaintoja.
Sosiaalipedagoginen mediatoiminta on sekä kasvatuksellinen että yhteiskunnallinen teko. Ryhmässä median tekeminen tukee osallisuuden kokemusta, kehittää viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sekä vahvistaa kriittistä medialukutaitoa käytännön tekemisen kautta.
Saija Salonen (YTM) on Suomen sosiaalipedagogisen seuran hallituksen jäsen, tekee väitöstutkimusta aikuisten tekoälylukutaitojen vahvistamisesta ja on toiminut yli seitsemän vuotta Sosped-säätiössä aikuisten mediatoiminnan tuottajana.
Linkit / lähteet:
Toiminnallisessa mediakasvatuksessa mediataitoja opitaan tekemisen kautta. Mediatoimintaa kaikille hankkeessa kehitetään ja julkaistaan materiaalipankkeja toiminnallisen mediakasvatuksen menetelmistä. https://mediatoimintaakaikille.sosped.fi/
Tekoälylukutaitoja vahvistavat toiminnalliset menetelmät. TADAM – tools & awareness about disinformation, algorithms & media https://tadam.education/
Aikuisten mediatoiminnan eettisistä haasteista. Mediataitoviikko 2024: Miten luovia eettisesti haastavassa maastossa aikuisten mediatoiminnassa? https://mieletontavaloa.fi/mediataitoviikko-2024-miten-luovia-eettisesti-haastavassa-maastossa-aikuisten-mediatoiminnassa/