Sosiaalipedagoginen aikakauskirja 1/2022 julkaistu

29.8.2022

Tänä vuonna Sosiaalipedagogisesta aikakauskirjasta julkaistaan poikkeuksellisesti kaksi uutta numeroa. Nyt julkaistu aikakauskirjan 23. vuosikerran ensimmäinen numero 1/2022 sisältää kaksi kiinnostavaa artikkelia, yhden tukevan katsauksen, kaksi erinomaisen innostavaa käytäntökuvausta ja neljä puheenvuoroa. Voit lukea numeron täällä https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/issue/view/8596.

PÄÄKIRJOITUKSESSA aikakauskirjaa sen ensimmäisestä numerosta lähtien palvellut ja tämän numeron jälkeen tehtävän jättävä päätoimittaja Juha Hämäläinen esittää näkemyksensä suomalaisen sosiaalipedagogiikan erityispiirteistä ja linjaa sosiaalipedagogiikan kehittymisen edellytyksiä. Tämä on hänen jäähyväistekstinsä päätoimittajana.

Vertaisarvioiduissa ARTIKKELEISSA

  • Kaija Rautaparta-Pennanen, Marjatta Kekkonen, Marja Leena Böök, Kaija Collin ja Anna Rönkä tarkastelevat tapaustutkimukseen pohjautuen perhekeskuksen äiti–lapsi-vertaisryhmän toimintaa ja tunnistavat työntekijöiden toimintatapoja, jotka tukevat toimintaan osallistuvien äitien vanhemmuutta ja selviytymiskykyisyyttä.
  • Laura Paaso ja Antti Maunu analysoivat ammattiin opiskelevien nuorten tulevaisuuskuvauksia ja tulkitsevat osaamisen merkityksiä osana nuorten aikuistumisen ja ammatillisen kasvun pyrkimyksiä. Tutkimus kiinnittyy osaamisidentiteetistä käytävään keskusteluun.

Tämän numeron ainoassa KATSAUSTEKSTISSÄ

  • Sofia Rönkkö ja Elina Nivala kaivautuvat sosiaalipedagogiikan kansainvälisessä keskustelussa viime aikoina paljon esillä olleen käsitteen ”common third” eli yhteinen kolmas tanskalaisille juurille ja havainnollistavat käsitteen ydinsisältöä tapausesimerkin avulla.

KÄYTÄNTÖKUVAUKSISSA

  • Nella Turkki kuvaa kahta ryhmälähtöistä tanssiprojektia, jotka käsittelivät ihmisen suhdetta ekologisiin kriiseihin ja joiden esitysmateriaalin osallistujat itse tuottivat autobiografisten harjoitteiden, tanssi-improvisaation ja keskustelun keinoin.
  • Inga Korhonen esittelee Kuopion 4H-yhdistyksen toteuttaman Hevosvoimia Luonnosta -hankkeen toimintamallia sekä havaintoja eläin- ja luontoavusteisen toiminnan mahdollisuuksista tukea nuorten osallistujien kasvua ja hyvinvointia.

PUHEENVUORO-teksteissä

  • Juha Santala haastaa medikalisoitunutta ja uusliberalististen tavoitteiden ohjaamaa päihdetyötä uudistumaan ja esittelee uudistumisen lähtökohdaksi mielenterveystyön kentällä jo paremmin tunnetun toipumisorientaatioksi kutsutun ajattelu- ja toimintatavan.
  • Juha Hämäläinen jäsentelee toivon pedagogiikan perusajatuksia.
  • Antti Moilasen ja Erna Törmälehdon väitöstilaisuuksien Lectio praecursoria -alustukset innostavat tutustumaan heidän äskettäin valmistuneisiin väitöskirjoihinsa.